IndholdNyhederAutocamper som særlig kategori?

Autocamper som særlig kategori?

I en artikel i JydskeVestkysten, i begyndelsen af april, ønskede campingpladsforeningen Camping Outdoor Danmark, CODK, at Tønders tidligere venstreborgmester, formand for Moderaternes folketingsgruppe Henrik Frandsen skulle arbejde på Christiansborg for, at autocamperes status ændres til en særlig kategori. Formålet var at hindre autocamperne i at parkere frit som andre personbiler.

Efter heftig debat bl.a. i lukkede grupper på Facebook, trækker CODK´s direktør Frederik Lund nu i land med en ny forklaring: Det er for at hjælpe autocampere til at spare på den grønne afgift! Ikke for at hindre os i at parkere frit.

CODK vil ”ikke længere vil påtale denne mulighed for regulering af parkering i forbindelse med forslaget, og vil sikre os, at et eventuelt lovforslag kun kommer til at berøre indregistrerings – og afgiftsdelen, som er til gavn for forhandlerne og til slut kunderne.”

AutoCamperRådet (ACR) og CODK fremsatte i slutningen af 2021 næsten enslydende forslag til, at autocampere afgiftsmæssigt skulle behandles som veterankøretøjer, og CODKs ændrede holdning, skulle jf. direktør Frederik Lund være AutoCamperRådets (ACR`s) resultat af et godt møde.

Ud over 3 autocamperforeninger med ca 3.000 medlemmer består ACR nu også af DCU, der ejer 21 campingpladser og har ca. 50.000 medlemsfamilier. DCU er medlem af CODK, så mødet ”blev i familien”.

Årsagen til CODK´s ønske om en særlig kategori er dog jf. pålidelig kilde begrundet i, at autocamperforhandlerne, der også er organiseret i CODK og som finansierer organisationen, har rigtig meget besvær med at få nye autocampere igennem godkendelsessystemet.

Dette skyldes, at en autocamper en personvogn, der er bygget på et varevognschassis og at kravene til bilernes aktive og passive sikkerhed er meget forskellige i disse to kategorier. Det koster kræfter overalt i branchen.

Men forhandlerne havde ikke forestillet sig, at deres ønske om lettelse i arbejdet skulle medføre, at retssikkerheden for autocamperbilister igen ville blive truet. De forventede ikke, at campingpladsdelen i CODK – og andre campingorganisationer – igen ville kunne presse kommunerne til at opsætte skiltning og lave særregler for autocampere.

Det har DFAC og flere af DFAC´s medlemmer gjort klart for en lang række forhandlerne.

Noget andet er, at begrænsning af friheden for de fabriksfremstillede autocampere vil øge antallet af hjemmebyggede autocampere og køb af en lang række større personbiler, der er praktiske at bruge til det frie ophold. Hermed vil forhandlerne lide en markant omsætningsnedgang.

EU´s planer for den nære fremtid indeholder en markant lettelse for forhandlerne fremover – og en kæmpe sikkerhedsmæssig gevinst for nye autocamperkøbere.

Jf. pålidelig kilde i Færdselsstyrelsen, vil varevognenes sikkerhedssystemer allerede fra medio 2024 kunne godkendes som tilstrækkelige for autocampere, og fra juli 2024 – eller december 2024 – vil sikkerhedskravene til varevogne være næsten identiske med kravene til personbiler over 2500 kg.

Men det er dog forunderligt, at DFAC, som den eneste rene autocamperorganisation, har mere viden om den meget nære udvikling i EU´s sikkerhedskrav end forhandlerne og direktøren!

Mht. argumenterne for hensigten med kategorien, kniber det med CODKs direktør Frederik Lunds kendskab til reglerne for veterankøretøjer og til registrering af personbiler.

Frederik Lund skriver, at CODK har foreslået regeringen at ”en autocamper får samme status som veterankøretøjer, når det omhandler grøn ejerafgift/CO2 udledning. Veterankøretøjer betaler 25% af den samlede regning for dette, og eneste krav er, at det ikke er det primære køretøj i husstanden. Derfor kan vi kun komme til den ændring, hvis en autocamper får sin egen kategori.”

Men sådan hænger verden ikke sammen. Autocampere i Danmark HAR allerede en rubrik, som der kan sorteres på, det er blot ikke en kategori, som CODK ønskede sig. Det er anvendelsesformålet på registreringsattesten, hvor der står at en autocamper er en ”personbil indrettet til beboelse” – og det er der ingen planer om at ændre på.

Så er CODKs ønske virkelig at nedsætte afgifterne uden at genere autocamperbilisternes frihed, kan de bare gå i gang.

Kravet om, at veteranbilsejere kun må bruge bilen til ”lejlighedskørsel” gælder kun, såfremt veteranbilen er ”registreret til veterankørsel”, hvorefter den kun skal synes hvert 8. år og må køre i miljøzonerne uden partikelfilter.

Bilag:  Revision of the EU General Safety Regulation and Pedestrian Safety Regulation, 17 May 2018 – GRSP 63rd session, pg. 11-12.


Rettigheder er ikke en selvfølge – styrk vores mandat. 

DFAC er Danmarks sidste uafhængige interesseorganisation for Autocampere.

I arbejdet med myndigheder, ministerier og politikere har DFAC stadig brug for at få styrket sit mandat.  

“Derfor har DFAC også et mål om at blive større – ikke fordi det at blive stor i sig selv er et mål, men fordi ethvert nyt medlem er med til at styrke foreningens mandat, når foreningen er i dialog med beslutningstagere.  

Kontingentet er lavt – det koster kun 100 kr. om året at være medlem af foreningen og vi håber, at du vil være med til at styrke Danmarks sidste uafhængige interesseorganisation for Autocampere, så vi også i fremtiden har friheden til at vælge – vælge om vi vil holde på den lille parkeringsplads eller på campingpladsen med de mange faciliteter.  

Hvis du ønsker at styrke vores mandat, kan det ske her. 

Seneste nyt

Newspaper WordPress Theme

Læs også

DFAC