Vedtægter

VEDTÆGTER

FOR

DANMARKS FRIE AUTOCAMPERE

§1. Navn og hjemsted
Stk. 1. Foreningens navn er Danmarks Frie AutoCampere – forkortet DFAC Stk. 2. Foreningens adresse er den siddende formands adresse.

§2. Foreningens formål
Stk. 1. At gøre Danmark mere autocampervenligt ved at være en seriøs, økonomisk uafhængig, troværdig og ligeværdig part i samarbejdet med private, kommunale og statslige aktører under hensyntagen til naturen, miljø og lokalbefolkningen.

Stk. 2. At arbejde for autocamperbilisters interesser og retssikkerhed, herunder at færdselsindskrænkninger fastsættes og administreres med saglige begrundelser ud fra trafikale hensyn – og ikke ud fra et køretøjs indretning.

Stk. 3. At fremme netværksdannelse mellem medlemmerne.

§3. Medlemskab og kontingent
Stk. 1. Foreningen kan optage medlemmer, der erklærer sig enige i foreningens formål og enten er ejer af en autocamper eller er interesseret i autocamperes vilkår.

Stk. 2. Medlemmets identitet skal være bekræftet, og det er en betingelse, at kommunikation med medlemmet kan ske ved e-mail.

Stk. 4. En partner/ægtefælle kan deltage med samme rettigheder som medlemmet, hvis den pågældende er optaget i foreningens medlemsregister. Ift. at stemme følges de almindelige regler, som det fremgår af §8, stk. 1.

Stk. 5. Medlemmer betaler et indmeldingsgebyr samt et årligt kontingent.

Stk. 6. Indmeldelsesgebyr og kontingent besluttes af generalforsamlingen. Bestyrelsen kan dog beslutte at reducere indmeldingsgebyr i forbindelse med hvervekampagner.

Stk. 7. Ved kontingentrestance udsendes efter udløb af betalingsfrist en rykker med en ny frist. Overskrides denne frist, kan medlemskabet bortfalde uden yderligere varsel.

§4. Eksklusion
Stk. 1. Hvis et medlem modarbejder foreningens formål eller skader foreningen, kan bestyrelsen ved enstemmighed beslutte at ekskludere medlemmet.

Stk. 2. Såfremt det pågældende medlem ønsker det, er bestyrelsen forpligtet til at informere de øvrige medlemmer om sagen. I denne forbindelse har medlemmet ret til at fremkomme med et svar til bestyrelsens orientering. Medlemmet har ikke ret til i øvrigt at være på lukkede fora for DFAC’s medlemmer, med mindre medlemmet ønsker at gøre brug af stk.3.

Stk. 3. Eksklusionen kan af bestyrelsen eller det pågældende medlem kræves indbragt til afstemning på generalforsamling blandt samtlige medlemmer. Såfremt dette sker, har både bestyrelse og det ekskluderede medlem mulighed for at komme til orde på lukket fora vedrørende dette emne i en 7 dages periode op til generalforsamlingen.

§5 Forårstræf og Forårsmøde
Stk. 1. Forårsmøde afholdes minimum. 4 uger før start af generalforsamlingen i forbindelse med et forårstræf. På dette møde diskuteres alle emner af relevans for foreningens funktion, Der indkaldes til forårsmødet samtidig med GF, jvf. §6, stk. 2..

Stk. 2. Bestyrelsen tilrettelægger mødet og udarbejder forud for mødet en dagsorden indeholdende en aktuel orientering om foreningen samt de emner og forslag, der er indkommet fra medlemmerne. Bestyrelsen kan afholde et eller flere online møder op til forårsmødet.

Stk. 3. Det tilstræbes at det er muligt for medlemmer at deltage, alternativt følge, forårsmødet digitalt.

Stk. 4. Forårsmødet er ikke beslutningsdygtigt, men alene et debatforum.

§6. Generalforsamling
Stk. 1. Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.

Stk. 2. Ordinær generalforsamling indkaldes med minimum 16 ugers varsel og afholdes inden udgang af maj måned. Der orienteres samtidig om tid og sted for Forårsmødet. Indkaldelse sker ved mail og ved offentliggørelse på foreningens interne digitale platform.

Stk. 3 Indkaldelsen til generalforsamlingen skal foruden dagsorden indeholde information om proceduren ved generalforsamlingen. Dette omfatter, hvordan der stilles forslag til GF, hvordan man stiller op til poster i foreningen, samt hvem der er på valg.

Stk. 4 Dagsordenen skal som minimum have nedenstående punkter:

  1. Formandens beretning
  2. Revideret regnskab
  3. Forslag til budget
  4. Indkomne forslag.
  5. Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter
  6. Valg af opmand til næste års generalforsamling
  7. Valg af revisor og suppleant

Stk. 5 Generalforsamlingen afholdes elektronisk over 5 dage

Stk. 6. Formandens beretning er ikke til afstemning, men alene til orientering. I tilfælde af utilfredshed med beretningen, henvises til §7.

Stk. 7. Forslag, der ønskes til afstemning, skal fremsendes skriftligt til bestyrelsen senest 21 dage før generalforsamlingens afholdelse og offentliggøres på foreningens interne digitale platform senest 14 dage før GF.

Stk. 8. Ændringsforslag til fremsatte forslag skal være bestyrelsen i hænde senest 8 dage før GF begynder. Det er sidste års valgte opmand, der afgør hvorvidt der er tale om et nyt eller et ændringsforslag.

Stk. 9. Opstilling til posterne nævnt i stk.4 e-g skal ske med samme varsel som øvrige forslag.

Stk. 10. Til vedtagelse af fremkomne forslag følges reglerne, der fremgår af §8.

§7. Ekstraordinær generalforsamling
Stk. 1 Ekstraordinær generalforsamling afholdes: når mindst 2 fra bestyrelsen finder det nødvendigt, når revisorerne begærer det eller når mindst 15 af foreningens medlemmer anmoder om det, med mindre indkaldelse sker efter §8, stk. 7.

Stk. 2. Begæring om ekstraordinær generalforsamling skal behandles af bestyrelsen inden 14 dage. Straks herefter offentliggøres beslutning om den ekstraordinære generalforsamling med tilhørende beslutningspunkter. på foreningens interne digitale platform.

Stk. 3. Indkaldelse skal ske med minimum 14 dages varsel.

Stk. 4. Ekstraordinær generalforsamling afholdes digitalt over 5 dage.

Stk. 5. Det er ikke muligt at stille ændringsforslag til en ekstraordinær generalforsamling. Der vil alene blive stemt for eller imod de punkter, som fremgår af dagsordenen.

Stk. 6. Til vedtagelse af fremkomne forslag følges reglerne, der fremgår af §8.

§8. Afstemninger
Stk. 1. Hvert medlemsnummer har én stemme. Ønsker et par hver sin stemme, skal hver have eget medlemskab og eget medlemsnummer.

Stk. 2 Bestyrelsen har det overordnede ansvar for tilrettelæggelse af afstemninger.

Stk. 3. I tilfælde af at der er flere forslag eller ændringsforslag til samme afstemningspunkt, tilrettelægges afstemningen således at det mest vidtgående forslag kommer til afstemning først. Vedtages det mest vidtgående, bortfalder de øvrige afstemningspunkter.

Stk. 4. Den fungerede opmand afgør evt. tvivlsspørgsmål om tilrettelæggelse, stemmeafgivning samt offentliggørelse af resultaterne. Såfremt der ikke kan opnås enighed mellem opmand og bestyrelse, kan spørgsmålet af begge parter forelægges for ekstern juridisk vurdering.

Stk. 5. Alle forslag, undtagen de i stk. 6 nævnte, vedtages med almindeligt flertal blandt de afgivne stemmer Ved stemmelighed bortfalder forslaget.

Stk. 6. Følgende beslutninger kan kun vedtages med enten flertal af samtlige medlemmer på én generalforsamling (ordinær eller ekstraordinær) eller ved flertal blandt afgivne stemmer på 2 på hinanden følgende generalforsamlinger (ordinær(e) og/eller ekstraordinær(e):

  1. Vedtægtsændringer
  2. Omgørelse af bestyrelsens beslutning om eksklusion af et medlem
  3. Indgåelse af bindende aftaler med 3. part
  4. Foreningens opløsning

Stk. 7. Såfremt et forslag efter stk. 6 er vedtaget ved et flertal af afgivne stemmer, men ikke et flertal af samtlige medlemmer, skal bestyrelsen inden 4 uger sætte forslaget til 2.

afstemning på en ekstraordinær generalforsamling.

Stk. 8. Såfremt et forslag genfremsættes efter stk. 6, sker dette efter reglerne i hhv. § 6., hvis der er tale om en ordinær generalforsamling eller efter § 7., hvis der er tale om en ekstraordinær generalforsamling.

§9. Bestyrelsen
Stk. 1. Bestyrelse består af 5 bestyrelsesmedlemmer og kan suppleres med op til to suppleanter.

Stk. 2. Alle medlemmer kan stille op som kandidat til bestyrelsen med følgende to undtagelser:

  1. Et medlem og dennes partner kan ikke sidde samtidig i bestyrelsen.
  2. Et medlem, der samtidig beklæder en betroet plads i en anden autocamper- eller campingorganisation og dennes partner, kan ikke sidde som suppleant eller bestyrelsesmedlem i bestyrelsen.

Stk. 3. Såfremt bestyrelsen ikke er fuldtallig, forpligtes den til uden unødigt ophold, at finde medlemmer som ønsker at indtræde i bestyrelsen og efterfølgende afholde et digitalt suppleringsvalg. Dette annonceres med minimum 14 dages varsel.

Stk. 4. Bestyrelsesmedlemmer vælges for to år ad gangen, således at 2 medlemmer vælges i lige årstal og 3 medlemmer vælges i ulige årstal, mens suppleanter vælges for 1 år ad gangen.

Stk. 5. Suppleanten/suppleanterne kan efter bestyrelsens bestemmelse deltage i bestyrelsesarbejdet uden stemmeret

Stk. 6. Bestyrelsen konstituerer sig selv med minimum formand og økonomiansvarlig, Disse to ansvarsområder kan ikke varetages af den samme person. Ansvarsområder herudover fordeles efter bestyrelsens ønske og kommunikeres til medlemmerne.

Stk. 7. Mindst tre bestyrelsesmedlemmer skal deltage på et møde for at bestyrelsen er beslutningsdygtig.

Stk. 8. Dagsorden og beslutningsreferat offentliggøres for medlemmerne på den interne hjemmeside.

§10. Opmand og udvalg
Stk. 1. Opmand er en person, der har til opgave at tilse, at alle generalforsamlinger gennemføres i overensstemmelse med foreningens vedtægter. Opmanden skal således bl.a. afgøre, hvorvidt forslag er ændringsforslag eller nyt forslag og vejlede bestyrelsen ift hvilke(t) forslag, der er mest eller mindre vidtgående i forhold til tilrettelæggelse af afstemninger. Opmand vælges af generalforsamlingen.

Stk. 2. Bestyrelsen kan efter behov nedsætte relevante udvalg.

Udvalgsmedlemmer kan efter bestyrelsens bestemmelse inviteres til dele af bestyrelsesmøder uden stemmeret.

§11. Tegningsregler
Stk. 1. Foreningen tegnes af formanden og et bestyrelsesmedlem i forening . Stk. 2 I formandens fravær træder et af bestyrelsen valgt medlem til.

§12. Økonomi, regnskab og revision
Stk. 1. Regnskabsåret går fra 1. januar til 31. december.

Stk. 2. Årsregnskabet udarbejdes og afsluttes snarest efter regnskabsårets afslutning, hvorefter regnskabet underkastes revision.

Stk. 3. Revisor fremsender til bestyrelsen de bemærkninger til regnskabet, som den skønner nødvendige.

Stk. 4. Det reviderede regnskab med eventuelle revisorbemærkninger offentliggøres for medlemmer på foreningens interne digitale platform, senest ved indkaldelse til årsmøde.

Stk. 5. Revisor kan til enhver tid foretage uanmeldt revision.

Stk. 6. Finder revisor grund til klage over uforsvarlig regnskabsførelse, skal denne straks foranledige indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling, jf. § 7, hvor revisor fremlægger sagen.

Stk. 7. Bestyrelsen kan til enhver tid forlange det aktuelle statusregnskab fremlagt.

Stk. 8. Arbejde i foreningen er ulønnet og frivilligt og der kan således ikke ydes medlemmer vederlag for arbejde i foreningen.

Stk. 9. Medlemmerne kan, efter bestyrelsens forudgående godkendelse, få refunderet udlæg og omkostninger forbundet med arbejde i foreningen, mod indsendelse af dokumentation, eller modtage acontoudbetalinger på et tilsvarende grundlag.

Stk. 10. Foreningens midler anbringes bedst muligt på en særskilt konto i en bank/sparekasse. Omkostninger og afkast heraf oppebæres af foreningen.

§13. Hæftelse
Stk. 1. For foreningens økonomiske forpligtigelser hæfter alene den til enhver tid værende formue med de begrænsninger øvrig lovgivning måtte udstikke.

Stk. 2. Bestyrelsen er ansvarlig overfor generalforsamlingen for alle aktiver, likvid kapital, værdipapirer og indestående.

§14. Opløsning
Stk. 1. Ved foreningens opløsning gives formuen til beslægtede formål eller til en godgørende forening efter generalforsamlingens valg. Generalforsamlingen tager desuden stilling til øvrige aktiver såsom dokumentation, navne og andre registreringer. Løbende aftaler etc. bringes til ophør.

§ 15. Tvister
Stk. 1. Disse vedtægter, samt hvad der vedtages på DFAC`s ordinære eller ekstraordinære generalforsamlinger, kan ikke gøres til genstand for retslige søgsmål.

§16. Ikrafttræden
Vedtægterne træder i kraft ved vedtagelsen på Danmarks Frie AutoCampere’s generalforsamling / ekstraordinær generalforsamling den: 25. november 2024.

Tidligere vedtægter med ændringer ophæves samtidigt.

På vegne af

Danmarks Frie AutoCampere

CVR 37157430
Kontakt: info@DFAC.dk


Vedtægterne kan downloades her: