IndholdNyhederOrdnede forhold eller ordentlige forhold?

Ordnede forhold eller ordentlige forhold?

Bestyrelsen i DFAC ser frem mod sæsonens dejlige autocamper-ture – men det er iblandet en ”øv-følelse”, fordi vi allerede nu oplever den årlige avis-hetz mod autocamperturisternes besøg i sommerlandet.

Inden sæsonen for alvor starter har vi endnu en kort stund til at fundere over hvem, det er, der bestemmer i Danmark.

Udgangspunktet er JydskeVestkystens dækning af Camping Outdoor Danmark´s (CODk´s) aftale med Tønders tidligere borgmester, tidligere venstremand, indvalgt for Tønderlistemedlem i Tønders kommunalbestyrelse og nu folketingsmedlem, formand for Moderaternes folketingsgruppe, Henrik Frandsen.

I artiklen lover Henrik Frandsen at følge CODk´s ønske om at ændre autocamperes klassifikation fra at være en personbil, fordi det generer campingpladserne at autocampere kan parkere helt som andre personbiler. Formålet med dette er at kunne tvinge autocamperbilister ind på campingpladserne.

Kort sagt lover Henrik Frandsen at arbejde for en lovændring, der fjerner omsætningen fra de handlende, restauranter og cafeer mv., der lige nu har indtægter fra autocamperturisterne for i stedet at lægge indtjeningen hos campingpladsejerne. Campingpladserne har haft enorm succes under og efter Corona – men jagten på flere kunder kender åbenbart ingen grænser.

Campingpladserne er nu organiseret i 2 organisationer: CODk og Horesta, som konkurrerer om medlemmerne ved at arbejde på at jage autocampere ind på campingpladserne – med alle tænkelige midler.

Campingpladsejere føler sig ”snydt for autocampernes overnatninger” og er forargede over, at autocampere har ret til at parkere på lige fod med andre personbiler, uanset om der er mennesker i bilen eller ej.

Det skal bemærkes, at DCU, som nu er medlem af AutoCamperRådet, også er medlem af CODk, og hermed støtter dette arbejde.

Undersøgelser viser, at kun 4-10% af autocamperturister bruger campingpladserne hyppigt, mens 20-25% bruger dem, når de indimellem har behov for pladsens faciliteter.

Men campingpladserne snydes ikke for autocampernes overnatninger og indtægterne herved, for campingpladser tiltrækker åbenbart ikke autocamperturister i særlig høj grad. Kom med bedre tilbud til ac !

At bede Christiansborgs politikere om at gribe ind i autocamperes rettigheder som personbiler svarer til, at biografejerne beder Folketinget om at lukke for DR-TV´s mulighed for at sende film, fordi det er ”konkurrenceforvridende”.

Bestyrelsen

Nogle campingpladsejere ophidser bevidst folkestemningen ved at beskylde autocampere for at svine i naturen. Nogle aviser griber gladeligt dramaet og deler rygterne, hvorpå denne ”sandhed” ligger baghovedet på mange mennesker. Vi kender alle eventyret om, at ”én fjer blev til fem høns”.

Campingorganisationerne arbejder også for, at der skal skabes ”Ordnede forhold” for autocampere, dvs. afgrænsede områder, hvor autocampere skal betale for at opholde sig eller ”overnatte” – selvom personbiler af alle andre slags kan parkere uden restriktioner eller betaling. Disse ”ordnede forhold” skal så ”drives” f.eks. af campingpladserne.

Endnu mere ”ordnet” er det, hvis pladserne på forhånd kan bookes. Der findes autocamperfolk, der synes godt om sådanne pladser og som føler sig trygge ved at holde sammen med andre – evt. bag en bom.

I DFAC arbejder vi for ordentlige forhold, dvs. valgfriheden mellem mange forskellige typer af pladser. Og vi arbejder for faciliter med korte afstande – gerne mod rimelig betaling.

Bestyrelsen

Autocamperen er symbolet på FRIHED og muligheden for frit og impulsivt selv at bestemme, hvor vi kører hen, og hvor vi opholder os; dag og nat – morgen, middag og aften. Føler vi os ikke velkomne, eller er der ikke plads, kører vi videre igen.

Sverige har særligt gode forhold for autocampere, selvom allemandsretten ikke gælder biler. Det har Norge, Tyskland, Spanien, Italien og i særdeleshed Frankrig også. Her modtages vi som de gode turister, vi er, og vælger selv, hvor og hvad vi har lyst til at bruge vores penge på.

Skal vi betale for en campingplads eller en dyr ”autocamperplads”, er der færre penge til besøg på den lokale restaurant og i butikkerne i bycenteret, der mange steder er ved at uddø. Det ved man godt i udlandet, hvor autocamperturismen har eksisteret i mere end 40 år – her byder skilte os VELKOMMEN!! Tæt på bycentrene på gode P-pladser med ordentlige forhold og betaler ofte et mindre beløb for faciliteterne. Autocampere på tur handler ikke via internettet men køber ind lokalt!

Europæiske autocamperturister er primært i den 3. alder, pensionister, efterlønnere eller udslidte på forskellige former for pensioner. Vi rejser i månedsvis i vores biler – men lommerne har altså en begrænset dybde og indhold. Alligevel bruger vi jf. de tyske statistikker ca. 1½ gang så mange penge, når vi er på tur, som fastliggere på campingpladserne. Men pengene bruges ikke kun hos campingpladsejerne – de lander ofte i bycentrenes butikker og restauranter og hos kulturoplevelser af forskellig art.

For 15 år siden var Danmark et U-land for autocamperturisterne, der den gang talte ca. ½ million biler i Europa. Nu er der 2½ million autocamperturister – den hurtigst voksende turistgruppe i Europa!

Skal vi modtage autocamperturisterne venligt med åbne arme og fortsat tilbyde den frihed, som er indbegrebet af autocamperlivet? Eller skal vi opfordre dem til at køre transit i Danmark? Og sende de danske ac på ture udenfor Dk?

Bestyrelsen i DFAC.

BLIV INFORMERET

Du modtager - information når der sker vigtige ting i ind- og udland, som vedrører dig som autocamperejer.

Du modtager ikke - foreningsnyt og anden information som kun vedrører foreningen

Du modtager ikke - reklamer

Tilmeld dig her

Du kan - til enhver tid selv afmelde dig listen igen

Seneste nyt

Newspaper WordPress Theme

Læs også

DFAC