Ny EU lovgivning

DFAC har givet feedback til EU-kommissionens ”køreplan” om revision af direktivet om kørekort: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12978-Revision-af-direktivet-om-k%C3%B8rekort_da .

Vi er dermed så småt gået i gang med det arbejde om at køre mere sikkert i autocamper, som vi drøftede under 4 års fødselsdagstræffet på Keld Kortegaards køretekniske anlæg på Mors.

 EU kommissionens oplæg til høring om sikkerhed blev tilsyneladende misforstået af mange autocamperfolk, og rigtig mange har i stedet indsendt kommentarer om B-kørekortet ifht. vægtgrænserne.  Jf. EU´s sider og Folketingets EU-oplysning vil kommentarer, som ikke vedrører emnet eller den foreslåede lovgivning, blive sorteret fra. DFAC har derfor prøvet at holde os til at kommentere på 2 af initiativets punkter (i Word-oversættelse her):

  1. Overdrevent antal færdselsuheld med trafikdræbte og alvorlige kvæstelser, hvor farlig adfærd spiller en rolle.
    Unionens mere ambitiøse mål kan være at kræve for at opdatere de nuværende regler og procedurer for førertest og -uddannelse, navnlig med hensyn til, hvad der vedrører erfaring og risikobevidsthed.
    Desuden er konsekvenserne af trafiksikkerhedsforseelser begrænsede, når de begås af ikke-residenter og undlader at ændre de berørte chaufførers adfærd.
  2. For mange færdselsuheld med trafikdræbte og alvorlige kvæstelser, hvor utilstrækkelige færdigheder, viden og/eller helbredstilstand spiller en rolle.
    De mere ambitiøse EU-mål og den samfundsmæssige og teknologiske udvikling kræver, at de nuværende regler og procedurer for testning og uddannelse af førere (herunder medicinsk egnethed) ajourføres, når der effektivt kan opnås yderligere resultater med hensyn til trafiksikkerhed.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/LSU/?uri=CELEX:32019R2144

som standard skal monteres rigtig mange automatiske førerassistent-systemer i nye biler. Dette vil komme nye autocamperejere til gavn, og der kommer mulighed for at supplere med endnu flere sikkerhedssystemer i fabrikanternes forskellige tilvalgs”pakker”.

Men autocampere lever jo meget længe, og derfor har vi opfordret både Kommissionen og Fiats internationale serviceorganisation til at undersøge, hvilke af disse systemer, det vil være muligt at eftermontere i ældre biler. Vi afventer svar fra Fiat.
Hvor disse nye aktive og passive systemmer eller andet fremdriftsmiddel ( ex el ) giver en vægtforøgelse foreslår DFAC, at vi fremover uden at hæve laste-vægten må køre AC på mere end 3500 kg uden trailer med et alm B-kørekort efter et kursusforløb. Det er el-varevogns reglen vi kopierer.

Hele vores høringssvar kan læses her:

https://www.dfac.dk/fritforum/download/file.php?id=11595