IndholdMedlems NytNyhedsbrev 112, september 2023

Nyhedsbrev 112, september 2023

INDHOLD:

Registreringsafgiftsloven
Jobopslag

Registreringsafgiftsloven.
Orientering om: Registreringsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven.

Import af autocamper efter 1/1-2024- vær OBS på papirerne.

Lovforslaget vil fra 1/1-2024 fuldstændig standse parallelimporten af autocampere hvor Euro 5 /Euro 6 forbrugsmålinger eller WLTP-måling af CO2 udledningen ikke kan fremvises.

Dette rammer især ombyggede /opbyggede campere på Euro 5 /Euro 6 chassis og Euro 4 campere eller ældre fra de righoldige tyske, franske og svenske markeder.

DFAC har haft Skatteministeriets udkast til lovforslag i høring, og vi har sendt vores høringssvar. Du kan læse høringen her. Lovsættet og forslaget er svære at læse og overskue og har krævet hjælp fra ministeriet.

Der er 2 ting i lovforslaget:

A) SKAT har erfaret, at nogen forhandlere af brugte varevogne udnytter Registreringsafgiftsloven og Brændstofforbrugsafgiftsloven  til at opnå besparelser. Det sker ved at lægge ekstra, unødig vægt i varevognene, så CO2 udledningen og dermed registreringsafgiften og de grønne afgifter beregnes efter en paragraf, der omhandler biler med køreklar vægt over 2.585 kg. Det kan for varevognene være favorabelt, og det ønsker SKAT at stoppe.

Paragraffen skal bruges, når ejere af biler over 2.585 kg køreklar vægt ikke har (eller ikke fremviser) en egentlig måling af CO2 udledningen efter ”WLTP-metoden” (der blev indført efter 2019) eller en måling af brændstofforbruget i jf. kravene for Euro 5 og Euro 6.

Men med lovforslaget rammes også importen af brugte autocampere, der indregistreres i Danmark efter 1/1-2024 meget, meget hårdt i både registreringsafgift og grønne afgifter, hvis de ikke har en måling af brændstofforbruget jf. Euro 5 eller 6 eller en egentlig ”WLTP-måling” af CO2 udslippet. En WLTP-måling kræver specialudstyr, tilpasset den enkelte biltype.

Køretøjer, der allerede ER indregistreret inden 1/1-2024 berøres ikke af ændringerne jf. SKAT.

Vi har forsøgt at beregne effekten af SKAT´s udkast til lovforslag for en autocamper, med køreklar vægt på 2.600 kg, der ikke kan dokumentere disse målinger.

Med forbehold! kommer vi frem til:

 Beregnet CO2 udledning (g. CO2 udledt pr. km.) DieselStigning i tillæg til registreringsafgift § 4, stk. 2 (kr.)
 nuværendelovforslag 
Euro 6-uden brændstof- og uden WLTPmåling206382142.944
Euro 5-uden brændstofmåling238422149.440
Euro 4 og lavere uanset tidligere måling302442113.712
    
Årlige CO2 baserede afgifter pr. 1. jan. 2024Kr./år jf. nuværende lovtekstKr./år jf. lovforslagStigning i pct. 
Euro 6- uden brændstof- og uden WLTP-måling9.15222.196143 
Euro 5- uden brændstofmåling11.17724.081115 
Euro 4 og lavere uanset tidligere måling16.17126.07361  

B) Som det er nu, skal importører – både private og virksomheder – lave 2 beregninger af registreringsafgiften af autocampere.

* Én, hvor autocampere betaler registreringsafgift af ”bildelen”, som er chassis med bremser, motor, sikkerhedsudstyr, fortjeneste og moms (opbygningen skal nemlig ikke beskattes).

* Én, hvor der betales 45 % af hele bilens pris + moms, fortjeneste osv.

Afgiften er den højeste af de to tal.

Det har vist sig i praksis, at når autocampere over 3 ton registreres 1. gang og har 2 senge, køkken, toilet og bad, er det ”altid” afgiften på 45%, der er højst og som derfor skal bruges. Forhandlerne ønsker derfor, at denne praksis bliver til lov. De er godt nok kommet med mærkelige forklaringer i den anledning! Men vi kommenterer på forklaringerne, og støtter ellers ideen, for de parallelle beregninger er spild af tid.

For de mindre autocampere, der typisk ikke har så mange ”camping”- faciliteter, beregnes afgiften som nu – ligesom alle andre ”små” personbiler – med stigende afgifter i 3 procentvise trin afhængig af bilens værdi.

DFAC´s høringssvar kan I læse på FritForum link: https://dfac.dk/fritforum/viewtopic.php?t=6877

Næste skridt er, at Skatteministeriet laver et ”høringsnotat”. Her samles alle høringssvarene, og Skatteministeriet kommenterer/svarer på dem.

Vi håber meget på, at Skatteministeriet derpå ændrer lovforslaget, som fremsættes i efteråret 2023, så personbiler og varebiler over 2.585 kg bliver forskelligt behandlet i loven.

Sker dette ikke, har vi en væsentlig opgave ift. Folketingets Skatteudvalg, som vi skal arbejde videre med.

Jobopslag
Kunne du tænke dig at være med til arbejde med autocamperes afgifter og de lovsystemer, der ligger bag??

Det kræver, at du kan læse og analysere en lovtekst og lovforslag, holde ”tungen lige i munden”, arbejde sammen med og ”sparre med” andre i en god og hyggelig tone og kan bruge Excel.

Ring til Jytte på 20 67 30 67 for at høre mere eller giv lyd i en mail til bestyrelsen på  info@dfac.dk .

Venlig camperhilsen

Bestyrelsen

BLIV INFORMERET

Du modtager - information når der sker vigtige ting i ind- og udland, som vedrører dig som autocamperejer.

Du modtager ikke - foreningsnyt og anden information som kun vedrører foreningen

Du modtager ikke - reklamer

Tilmeld dig her

Du kan - til enhver tid selv afmelde dig listen igen

Seneste nyt

Newspaper WordPress Theme

Læs også

DFAC