IndholdFormandens hjørneDet går fremad - omend langsomt

Det går fremad – omend langsomt

ENDNU EN KOMMUNE LOVLIGGØR SIN PARKERINGSBEKENDTGØRELSE

Da Anders Fogh sammen med de konservative dannede regering i 2007 var de enige om, at gøre det nemmere at overholde parkeringsreglerne for den bilist der ønsker at overholde reglerne. Det var simpelthen for svært at overholde loven, selvom man gerne ville. Det blev til at vi i 2014 fik indført sorte P-skilte og tydelige regler på private P-pladser, hvis der skulle kunne opkræves en parkeringsafgift. På offentlig vej gælder jo den landsdækkende færdselslov som alle skal kende og rette os efter – er der strammere P-regler, så skal det fremgå af skiltningen. De tidligere regler som tillod, at lokale regler kun fremgik af en bekendtgørelse et sted på kommunens hjemmeside blev afskaffet for biler op til 3.500 kg.

Desværre fejlfortolkede ministeriet reglerne, således at man også med en bekendtgørelse kunne lave særlige P-restriktioner for autocampere, selvom de ikke var over 3.500 kg. Efter en lang snørklet vej gennem diverse forvaltninger endte det i 2016 med at DFAC fik Folketingets Ombudsmand til at få ministeriet igang med at rette fejlen. Det arbejder de fortsat med – heller ikke for Transport- og Boligministeriet er det en nem sag, og de har måttet indbringe en række kommuner til Ankestyrelsen (tilsynet med kommunerne) som nu er i gang med at behandle de lokale bekendtgørelser kommune for kommune.

Et blik på dagsordenen for byrådet i Middelfart i mandags afslører lidt om kringelkrogene.  I Middelfart tænkte kommunen, at der kunne være en sikkerheds-begrundelse for at opretholde et overnatningsforbud på trafikerede veje. Men selv hvis dette skulle være tilfældet, så måtte Transportministeriet alligevel fortælle, at forbuddet ikke kunne indføres via bekendtgørelsen. Så måtte der i stedet skiltes om, at her synes at være et generelt trafikalt sikkerhedsproblem i tilfælde af parkering. Så efter indstilling fra kommunens forvaltning har byrådet besluttet, at begrænsningen fjernes helt i februar 2020. Indtil da er den blot en tom bestemmelse der ikke kan bruges.

Det går langsomt. Også meget langsommere end vi havde forventet i DFAC.

Nogle autocamperfolk frygtede at nu ville der kommet en skov af forbudsskilte til erstatning for bekendtgørelsen på internettet. Det holdt ikke stik. Andre frygtede at nu blev forvaltningerne ‘sure’ på DFAC eller på autocamperne generelt. Det kan ikke afvises, at der har været enkelte der har været irriteret over at skulle ændre deres parkeringsbekendtgørelser, men ligesom vi opfordrer autocamperfolk til at overholde loven – bør loven også overholdes af kommunerne.  Flere kommunale politikere og forvaltninger har brugt anledningen til at tænke sig om en ekstra gang. Vil vi gerne have autocamperturister i kommunen? Udgør de et reelt problem som campingpladsejerne hvert år fortæller os? I Middelfarts tilfælde mener vej- og trafikchefen ikke at det har nogen praktisk betydning om denne begrænsning slettes.

Mens Ankestyrelsen og Transportministeriet arbejder videre på at få kommunerne til at lovliggøre deres parkeringsbekendtgørelser, så arbejder DFAC videre på at hjælpe kommunerne med at gøre deres byer mere attraktive for autocamperturisterne.

Formand: 0004-Henrik Krebs

Kilder:

DFAC’s information om de ulovlige parkeringsbekendtgørelser.

Middelfart Byråds møde den 12. august 2019 – Dagsordenspunkt 207.

Tidligere artikel
Næste artikel

Seneste nyt

Newspaper WordPress Theme

Læs også

DFAC