Passer din grønne ejerafgift?

Passer din Grønne Ejerafgift?

Det er jo et godt spørgsmål som mange ejere af, især lidt ældre, autocampere spørger sig selv. Det er jo en stor post på budgettet, og det er ingen naturlov at det der står på registreringsattesten er det korrekte. Det kan DFAC medlem 0185-Hans Pedersen tale med om. Men først lige lidt praktisk information om beregning af den Grønne Ejerafgift.

Der har ‘altid’ været tre måder at fastsætte brændstofforbrug og dermed grøn ejerafgift på.

  1. COC-dokument fra camper-producenten eller lignende dokumentation. 2.
  2. En faktisk måling (i Tyskland, pris nu små 1000 EUR) på køretøjet eller et identisk køretøj. 3.
  3. En formel-beregning ud fra køretøjsdata.

Nyt indenfor det sidste år er, at formlen er ændret. Den gamle ud fra totalvægt gav et meget højt forbrug (typisk 5-7 km/l.)

Den nye ud fra Euroklasse af motor og køreklar vægt giver tal der er tættere på faktisk forbrug. Lovteksten, som er grundlag for formlen til beregning af brændstofforbruget finder du i Brændstofforbrugsafgiftslovens §3 stk. 9.  Du kan selv lave en beregning med dette regneark.

I tabel B1 kan du se hvad brændstofforbruget betyder for den Grønne Ejerafgift for en dieselbil indregistreret før d. 3-10-2017.

Og så til Hans Pedersen:

Hans henvendte sig til Danmarks Frie AutoCamperes stand på Ferie for Alle i Herning i år, og spurgte til muligheden for at få nedsat sin campers brændstofforbrug på registreringsattesten, og dermed sin grønne ejerafgift. Hans Rapido camper, med en Euro 4 klassificeret motor, stod til et brændstofforbrug på 7,9 km/l – hvilket var langt under det faktiske forbrug. Attestens tal er ikke det faktiske forbrug – det afhænger også meget af føreren. Men det burde ikke afvige særlig meget. Attestens tal gav en grøn ejerafgift på ca. kr. 19.300,00 årligt. Det var ikke alene dyrt, men det var et beløb som, i en evt. salgssituation, kunne være en hindring for salg af vognen. Og selv om et salg ikke var aktuel lige i øjeblikket, så var det da en bekymring som Hans gjorde sig. Sammen med Henrik Krebs, formand for DFAC, foretog han først en beregning af brændstofforbruget efter den nye beregningsmetode, og derefter sammenlignede han resultat på 9,7 km/l med Grøn Ejerafgift tabellen, og så at han stod til at kunne få en nedsættelse på hele kr. 2.480,00 pr. halvår – altså næsten kr. 5.000,00 årligt. Så på et år kunne han spare hvad der svarer til 50 års kontingent til DFAC.

Men sådan at få det ændret er vel besværligt? Nej, det viste sig at være ikke bare ganske enkelt, men også helt og aldeles gratis. Hans fulgte dette link , kontaktede Skat, oplyste sit registreringsnummer og bad om at få brændstofforbruget på sin bil ændret. 5 dage senere modtog han sin nye registreringsattest.

Så hvis Hans kunne, så kan du også. Husk at lave en beregning først ved at bruge regnearket inden du kontakter Skat. Der er eksempler på, at regnestykket går den forkerte vej.

Hans Pedersen er glad for den hjælp han fik af sin forening, Danmarks Frie AutoCampere. Ikke bare i DFAC, men i de fleste seriøse foreninger, er der folk der har en specialviden på visse områder hvor medlemmer kan hente råd og vejledning som de kan stole på. Her i DFAC har vi folk der ved noget om mange forskellige emner inden for autocamper verden – nogen ved noget om teknik, andre ved noget om parkeringsregler og atter andre ved noget om at arrangere træf osv. Det er fordelen ved en forening, at man har en samlet viden som er en del af foreningens ry som seriøs og kvalificeret og ikke bare en masse mennesker der, som på de sociale medier, udtrykker noget de tror de ved.

Har du lyst til at være en del af et sådan fællesskab kan du melde dig ind her.

maj

04majallday4. maj træf hos Karen og Thomas, Hampen

15majallday(TRÆFFET ER FULDT BOOKET) Rulletræf Hornsherred 15-5 til 18-5 2018

Sikkerhedscertificat

SiteLock

X