IndholdRejseoplevelserRullende naturtræf i Nordsjælland

Rullende naturtræf i Nordsjælland

Så har vi lige været på en spændende tur i det Nordsjællandske kystområde.

Tage og Ellen fra DFAC havde lavet et “rullende træf” i området fra Hundested – Liseleje Tisvildeleje og via Hillerød til den gamle lufthavn i Værløse.

Vi var 13 vogne der mødes på autocamperpladsen i Hundested søndag den 14.05.17. Vejret var med os, så vi hyggede os på havnen.

Vi ankom ved frokosttid, og havde aftalt at spise på den nærliggende fiskerestaurant på havnen hvor Tage havde reserveret borde. Det var en kulinarisk oplevelse for ganen/maven, alt godt fra havet og lidt til, med kaffe og kage til afslutning for 149 kr. pr. snude.

Efterfølgende besøgte vi Sandfestival på havnen, en spændende oplevelse, hvor flere kunstnere havde opbygget alt muligt i sand, bl.a. President Kennedy’s limousine hvori han blev skudt, dengang i Dallas.

Dagen sluttede med hyggelig samvær på havnen og lidt forklaring fra “Tage turleder”, hvad vi burde se nærmere på den næste dag.

Det gode ved sådan en “rulletur” er jo, at vi selv bestemmer, hvad vi vil se undervejs og hvornår man står op!

Mandag den 15/5

Efter morgenkaffen sikrer vi os lige, at vi har nok ferskvand ombord og tømte spilde- og toilettanke. Vi har jo koordinaterne for næste stop/overnatning og har aftalt, at vi vil være fremme senest ved spisetid, så vi igen kan samles ved langbordet og tale om dagens oplevelser.

Mie og jeg + hunden Thor kører ud til Spodsbjerg fyr og nyder den storslåede udsigt og naturen. Her er ikke langt at gå til Knud Rasmussens hus, der blev opført i 1917 og dannede rammen for polarforskerens arbejde.

Vi kørte ud til stranden ved Liseleje hvor vi spiste frokost sammen med alle de andre. Turen gik herefter til Økosamfundet Dyssekilde i Torup. Her findes nogle spændende huse, som er bygget i 1990 erne. Alternativt byggeri i alle former og materialer, ja sågar huse bygget af halmballer og de står der endnu.

Her møder vi igen en del af de andre træfdeltagere, som Ellen og Tage har taget med på sightseeing i deres camper og lille personvogn – der er nemlig lidt begrænset parkering ved Dyssekilde.

Vi kører efterfølgende til stranden ved Melbylejren, tidligere militært øvelsesområde og slapper af med kaffen. Og sandelig, mens vi sidder dér, dukker Tage op med sit “hold” – det er ikke let at gemme sig.

Senere på dagen går turen hen til de andre, der allerede er nået tilbage til Liseleje. Vejret er stadig med os, vinden har lagt sig, og vi kan være ude til sent om aftenen.

Tirsdag den 16/5

I dag har vi tænkt os at køre til den hyggelige fiskerby Gilleleje. Her sker der altid noget og da vi har en “kort camper” under 6m har vi nemt ved at finde en god P – plads lige nede på havnekajen tæt på gode fiskebutikker.

Vi går en tur rundt på havnen, hvor vi ser nærmere på en af de få træskibsværfter der endnu er tilbage her i Danmark. Her er nogle unge mennesker i gang med at restaurere en gammel 2 mastet skonnert. De unge mennesker kommer fra mange forskellige lande. Et spændende projekt.

Efter frokost på havnen med lune fiskefrikadeller og røget makrel går turen rundt i den gamle bydel af Gilleleje. Her er mange flotte huse og de fleste er holdt godt vedlige.

Vi skal lige huske og fortælle, at inden vi når Gilleleje har vi besøgt en spændende kunstbutik, som Tage og Ellen havde anbefalet. Det blev til en ny taske til Mie

Jeg kan stærkt anbefale at se nærmere på butikken, hvor der også er en unik stensamling – her i blandt nogle sten, der bliver selvlysende i UV-belysning

Turen går nu tilbage til Tisvildeleje, hvor vi skal mødes med de andre. Vejret er ikke så godt her sidst på dagen, men det betyder jo ikke så meget når camperen er vandtæt og har dejligt varme system. Vi hygger os med at besøge hinanden på skift i bilerne, spiser kage og lader op til næste dags begivenheder.

Onsdag den 17.5

Vi kører igen vore egne veje. Det er en af de valgmuligheder man har, når turen ikke er lagt som en stram plan. Det kan vi godt lide Ellen og Tage!

Når man nu er kommet til Sjælland skal broafgiften udnyttes og vi besøger derfor gamle venner i Helsingør. På havnen ser vi lige på de muligheder der er for autocampere. Her kan stadig tømmes wc – potte ved lystbådehavnen (56°02’29.3″N 12°36’53.4″E) og man kan også parkere på havneområdet. Inden vi besøger vore venner tager vi lige en tur rundt om Kronborg med flot udsigt til Sverige.

Mens vi er i Helsingør tager en del af holdet til Hillerød og ser på Frederiksborg slotspark.

Idag skal vi jo mødes på den gamle flyvestation i Værløse.

Flyvestationen er nedlagt og hører nu ind under Skov og Naturstyrelsen. Vi havde fået tildelt en fin P – plads, hvor vi kunne holde. Området er dejlig fredeligt og man kan gå nogle lange ture på den nedlagte flyveplads. Et par dage efter skulle der være flyvestævne, og vi blev underholdt af et par gamle fly og nogle paraglidere.

Torsdag den 18.5

Tiden er inde til at sige farvel efter en begivenhedsrig uge. Stor tak til Ellen og Tage for et veltilrettelagt træf. Vi synes, at det er en fin måde at holde træf på. Vi fik mulighed for at udforske en skøn landsdel, hvilket passer fint til autocamper turisterne, der jo gerne flytter fra sted til sted med huset på ryggen.

Tak for denne gang. Håber ideen smitter, så vi får lejlighed til at se dit nærområde næste gang!

Med camper hilsen

Mie og Egon Nowak

Tidligere artikel
Næste artikel

BLIV INFORMERET

Du modtager - information når der sker vigtige ting i ind- og udland, som vedrører dig som autocamperejer.

Du modtager ikke - foreningsnyt og anden information som kun vedrører foreningen

Du modtager ikke - reklamer

Tilmeld dig her

Du kan - til enhver tid selv afmelde dig listen igen