IndholdNyhederFølg DFAC på Ferie for Alle i Herning

Følg DFAC på Ferie for Alle i Herning

Senest opdateret d. 28-02-18 kl. 09:14 (endelig opdatering)

Hvad sker der egentlig på Danmarks Frie Autocamperes stand J7350 på Ferie for Alle i Herning?

Det kan du følge lidt med i her i dette indlæg som vil blive løbende opdateret med det sidste nye i løbet af messen. Men først vil vi lige give en lille smagsprøve på hvad du kan møde på messen – eller her, hvis ikke du har mulighed for at møde op i Herning.

Et af temaerne er Spanien. Det har vi allerede markeret med denne artikel her på siden. Men du kan også allerede nu nyde nogle små videoklip fra Spanien.

En harpespiller fra Ronda

Flamenco i gaderne i Sevilla

Karnevalsstemning i Villarrobledo

Men alting drejer sig jo ikke om Spanien.

Vinterkørsel i autocamper:

Selv om vi lige straks skriver forår – sådan rent kalendermæssigt – så har de jo lovet os masser af kulde den kommende weekend, så temaet omkring kørsel med autocamper om vinteren er helt super aktuel. Her kan du hente lidt inspiration: Vintercollage og Vinterkørsel med AC

Hvem/hvad er DFAC – Danmarks Frie Autocampere?

Du kan også hente en planche med billeder og tekst som fortæller lidt om DFAC og hvordan det er at køre autocamper. Planche om DFAC

Er du ny i autocamper verdenen?

Og så har vi gjort lidt ekstra for dem som overvejer en autocamper og dem som lige er begyndt at køre, men som gerne vil have nogle tips og tricks fra de mere erfarne autocamper kørere. Her er der lavet en brochure i lighed med den vi allerede har i foreningen, men med vægt lagt på oplysninger som vi tror nye autocamper ejere vil sætte pris på. Hent den her: Ny i autocamper eller få den i papirudgave på stand J7350 – sammen med en snak om autocamper livet.

Pladsfortegnelser – hvordan finder jeg min næste overnatnings plads?

Ud over vores egen “Autocamperpladser i Europa” i FritForum, så er forskellige pladsfortegnelser et vigtigt redskab når man planlægger en tur. Også på dette område har vi informationer med til Herning, men selv om du ikke kommer på messen skal du ikke snydes. Hent inspiration i disse fire samlinger af pladsfortegnelser:

Spanien: Pladsfortegnelser Spanien

Italien: Pladsfortegnelser Italien

Frankrig: Pladsfortegnelser Frankrig

Tyskland og Benelux m.m: Pladsfortegnelser Tyskl-Benelux-Europa

Det var foreløbig lidt af det der snakkes om på standen i Herning. Men der er mere, og der sker noget under hele messen. Følg med her på dette indlæg som vil blive opdateret løbende med nyheder og status rapporter omkring hvad der sker på stand J7350 til Ferie for Alle i Herning i weekenden d. 23 – 25 februar 2018. Vi ses.

Torsdag d. 22-2, formiddag

Formand, Henrik Krebs udtaler midt i rodet:

Hovedtrækkene er på plads. Her roder fortsat, men vip-åbning er først kl 13 så der er tjek på det. Der er ikke gennemgang til vintercamp. De siger at den ikke kommer. Katastrofe.  Men når vi kan ændre registreringsafgift loven, så kan vi vel også åbne en port.”

Torsdag d. 22-2, eftermiddag

Formand, Henrik Krebs rapporterer fra standen igen:

“DFAC glæder sig til at møde rigtig mange ac-interesserede på standen i Herning. Selvom der torsdag kun var adgang for VIPgæster, så var der en del DFAC’ere – jamen det ER da også VIP’er.

Også Anne-Vibeke Isaksen (TV-vært,  redaktør på DCU’s medier og rejsejournalist) kom forbi. “Hej. Jeg kigger forbi senere – har travlt lige nu”. Senere dukkede Peer Neslein op. Han  og Mads Nielsen står for det meste af indholdet af campingferie.dk og det vi talte om var,  hvordan DFAC kunne bidrage.”

Også vores sekretær, Jytte Jakobsen har sendt en reportage i de sene aftentimer ude fra heden – inkl. en lille billedserie:

“Lidt nyt fra Herningmessen

Formiddagen torsdag gik med at sætte standen op, og få det hele til at se pænt ud. Her var John Ahrenkiel helt i sit hjørne, og vi synes, at vi har fået indrettet os en flot stand! Vi har en serie billeder om autocamperens virke i mange sammenhænge – fra kørsel i ørkenlandskab til dybfrossen overnatning- og ”alt” ind i mellem. Desuden en billedsamling om autocamperture i Spanien, med bidrag fra flere medlemmer – idet Spanien jo er ”årets land” på messen.

Hele messeområdet åbnede for VIP (Very Important Persons) medlemmer i dag kl. 13. Vi regnede ikke med mange besøgende, men havde alligevel en travl eftermiddag med mange, der var interesserede i vores særlige foreningsform og gode samtaler med besøgende, der overvejer, om autocamperferien er deres næste måde at opleve verden på. Vi har også haft besøg af flere medlemmer, og har lyttet til de synspunkter som måske ikke så tit kommer frem på FritFrorum. Det er godt at bestyrelsen og dens virke får lidt sund kritik og synspunkter om, hvordan vi skal gøre med vores forening. Vi vil nu helst have debatten på FritForum, så alle kan dele den. Men vi hjælper den også gerne i gang, hvis I synes at emnet er lidt svært at få taget hul på. Så sig frem!!

Vi er ”på messen” fra i morgen tidlig, og sender nyt på ”kanalen” her, når vi har overskud til det. Henrik arbejder på lidt nyheder til Neslins hjemmeside, så vi har, her sidst på natten, stadig travlt i Herning – og også med snart at komme i seng.

God nat for nu

Jytte”

Fredag d. 23-2

Igen har vores udsendte formand, Henrik Krebs, været på pletten i Herning.

“På messen henvendte et medlem sig og spurgte til om den grønne ejerafgift. Han huskede ikke præcise data for sin bil eller sit registreringsnummer (så vi kunne slå det op), men ud fra det han kunne huske var hans registrerede forbrug 9,9 km/l og med regnearket ‘Brændstofforbrug‘ kunne han måske administrativt få det ændret til 10,1 km/l.

En så lille ændring ville ikke betyde en ændring af satsen, så vi blev enige om at han ikke gjorde mere ved sagen.

Andre medlemmer kan også bruge dette værktøj: Find bilens Euro-klasse og indtast egenvægt eller køreklar vægt.”

Og igen har Jytte sendt lidt nyheder om dagens gang så jer der følger med fra sidelinien – om det så er hjemme i sofaen eller på en strand i Spanien – også kan få et vift af messens stemning.

“Natten til fredag var kold, men morgenen var smuk. Nu var der åbnet en port i hegnet, så vi kunne passere til fods, og da Henrik ved 8-tiden så, at vagten ved porten stod og frøs, gik han ud med en kop varm kaffe til ham. Den blev godt modtaget.

Vi har haft meget travlt på standen i dag. Den startede ca. 10.05 og varede til ca. 17.35, da besøgstallet stilnede af. På trods af, at vi er 4 på standen samt flere frivillige medlemmer, der kommer forbi, når vi ikke at tale med alle dem, der er interesserede.

Vi har haft besøg af rigtig mange af vores medlemmer på standen – og det er så dejligt at sætte stemme og ansigt på de medlemmer, vi ikke har mødt personligt før. Det er også dejligt at møde alle de medlemmer, som vi har truffet på træf, skrevet med på FritForum og måske givet en hånd til at komme ind på FritForum.

Både vores campingstole og et par hårde stole var i flittig brug af vore gode medlemmer – som nød kaffe og småkager og som heldigvis trådte ind som assistance, da det faste messe-team på skift skulle holde frokost.

Der var også plads til et tiltagende antal måske kommende medlemmer, der var trætte i benene kunne få et hvil, og Jyttes hjemmebagte småkager er næsten brugt op, ligesom vores ”messeslik” har fået ben at gå på. De besøgende lørdag og søndag må slås om resterne, og vi er blevet klogere med hensyn til hvad, der trækker på standen. Det er nemlig ikke kager og kaffe det hele………Vores synspunkter og principper om autocamperen som personbil vinder gehør hos mange, og princippet om, at vi er uafhængige af erhvervsinteresser giver også respons.

Foreningen har fået en del indmeldelser i dag –  endnu flere er gået hjem i tænkeboks, for at vurdere om DFAC er noget for dem. Der er jo 14 dages prøvetid (læs betalingsfrist) i indmeldelsen. Det eneste vi beder om, hvis man fortryder, er en ærlig tilbagemelding af, hvorfor man gør det.  Vi er alle født for at blive klogere.

Sidst på dagen var vi godt ømme i fødderne, men ”naboen” på messen har massagestole udstillet og de gav en tur til Karsten og Henrik lige inden lukketid – men sådan én er nok for tung til at montere som vendbart passagersæde i en AC under 3500 kg……….Og Henriks ide om sådan én som førersæde går bare ikke……..

Vi er nu alle 3 hold gået ind at hvile ørene og benene i vognene, orker ikke udstiller-campens aftenåbent i en cafe (medbragt mad er tilladt). Det bliver koldt i nat og de kommende nætter, så vi satser på, at vi har gas nok med.

Venlig hilsen Jytte
der sammen med Lejf nu har stemplet ud for i dag.”

Lørdag d. 24-2

På trods af stor travlhed på standen, og udtalt træthed efter endnu en lang dag, har Jytte sendt lidt nyt fra lørdagens messeliv, men det bliver kort. Der forestår endnu en dag med masser af snak  om autocamper livet.

“Lørdag var der en helt anden sammensætning af besøgende end fredag. Der var rigtig mange børnefamilier fra morgenstunden – det var hårdt ved vores slikskål, og vi er nu næsten løbet tør.

Vi havde travlt på standen, og er ved at være godt trætte i benene af at stå så længe ad gangen, men vi havde et par dejlige oplevelser med besøgende, der kendte os rigtig godt i forvejen og kom på standen for at melde sig ind. Og en pudsighed, der nær var endt med et ”messefald”, idet Karsten støttede med et par fingre på campingbordet, der klappede sammen og sendte kaffe, potteplante og småkager – men heldigvis ikke Karsten – i gulvet.

Når der er travlt, når vi ikke at tage billeder. Vi burde have været flere, der passer vores stand på messen. Det ville desuden aflaste benene og give os mulighed for at se lidt af de andres udstillinger – det må vi lære af.”

Søndag d. 25-2 – Sidste dag på messen

Så har Jytte sendt sin sidste reportage fra Ferie for Alle 2018. Dem der har passet standen er godt møre efter mere end tre dages snak – det meste af tiden stående.

“Søndag d. 25. februar var sidste dag, og allerede fra morgenstunden virkede dagen lidt mindre hektisk end fredag -lørdag, og billedet holdt hele dagen. Ligesom lørdag, kom mange børnefamilier og unge par på besøg på standen søndag.

Fredag besøgte godt 20.000 messen, lørdag kom ca 22.200 og søndag ca. 18.000 besøgende.

Karsten var ikke på bemandingsplanen søndag, men ville godt have været lidt med på standen alligevel. Men han havde grueligt ondt i sine ben, og fik ubetinget fri. Til gengæld supplerede Bente midt på dagen.

Vi havde igen gode samtaler med både nuværende og kommende medlemmer. Den franske Crit´air mærkat og de mange muligheder for at finde pladser via guides og Apps i Europa var i særligt fokus og vores nye pjece – “ny i autocamper”, som vi kun udleverede til de helt nye AC-brugere, blev næsten udsolgt.

Vi fik ind i mellem spørgsmålet fra gæster på standen, om vi arrangerer rejser/ture til udlandet. Og det gør vi jo ikke, fordi vi er en forening af aktive medlemmer og ikke et rejsebureau med dettes forsikringsmæssige forpligtelser mht. forsikring og rejsegaranti.

Men vores medlemmer rejser ofte sammen til spændende destinationer – det organiserer de selv via kontakterne i foreningen.

Også spørgsmålet, om vi tilbyder vejhjælp, blev stillet mange gange – og det gør vi via vore rabataftaler med GF forsikring Sønderjylland. Her har vi forhandlet den aftale på plads, der efterfølgende også er indført hos andre autocamperfællesskaber.

Messen lukkede kl. 17, og ca. 18.30 var vi klar til afgang, men “summede” lige lidt inden:
* Vi synes, at vi fik lavet en flot stand – og dens “set-up” og indretning gav os rigtig mange besøgende.
* Vi har gjort navnet Danmarks Frie AutoCampere – og ikke mindst det, vi står for og arbejder med – langt mere kendt og respekteret blandt autocamperbrugere/ejere i Danmark.
* Vi har fået adskillige nye medlemmer og har fået gode tips og ideer til vores arbejde fra de mange samtaler.
* Vi erkender, at vi skal være flere, der står på standen næste år.

For vi ses vel i Herning i 2019 – ikke???”

Også Henrik har sendt sin opsamling af indtrykkene på messen.

“Nu er messen slut. Der har selvfølgelig været en del overvejelser – skal standen opbygges ligesom sidste år. Hvad med kaffe og småkager. Kan vi komme med nye spændende tilbud etc. – ja, vi havde jo Crit’air, App’s til mobilen, lovgivningen om registreringsafgift, grøn ejerafgift, to sovepladser m.v., indlægning af POI’er i GPS’en, programmering af UHF-radioen TH-F6 og mere med og konstaterede at interessen var nogenlunde i den nævnte rækkefølge. Radio-programmering havde vi slet ingen forespørgsler på.

Nu hvor vi ‘har sovet den ud’ (ja – det var hårdt) skal vi arbejde på at lave det tilsvarende på en fordøjelig form til medlemmerne. Det vil komme dryssende på FritForum. Men indtil da, så husk, at du altid kan spørge.

Men alt det er slet ikke det mest positive. Det var mødet med medlemmer og andre autocamperinteresserede. Med glæde mindes de enkelte møder. Et ‘medlem’ bekræftede at hun havde indbetalt kontingentet 200 kr. – nå, så var det nok et ny-indmeldt medlem. Det viste sig dog at være forkert – en anden forening har netop årskontingent 200 kr. Men derfor kunne man da godt hjælpe hende med hendes spørgsmål. Et andet medlem havde også betalt årskontingent 2018, men her 100 kr. Problemet var dog at han ikke kunne finde sin kvittering. Undskyld Peder – vi havde ‘glemt’ at sende den. Det må vi huske næste år. Den vil dog kun kunne sendes når vi har opgivet at minde de mest sløve om indbetaling. Vi ønske ikke at udsende i flere omgange, så forglemmelsen betød ikke den store forsinkelse. Vi fik også besøg af Mette Bentzen, der havde givet anledning til en del på Facebook. Jenny kom medbringende en invitation til et større arrangement fra turistforeningen. Der var lidt travlt, så den fik jeg vist afvist lidt hurtigt fordi jeg troede hun selv var økonomisk involveret. Herhjemme fik jeg den læst igennem, og sådan forholder det sig næppe. Håber hun bringer den på FritForum, for det lød da som et spændende arrangement.

Jo – jeg fik rigtig meget med hjem fra mødet med alle jer der dukkede op. Det var hårdt, men bestemt udgiften til køreturen værd.”

BLIV INFORMERET

Du modtager - information når der sker vigtige ting i ind- og udland, som vedrører dig som autocamperejer.

Du modtager ikke - foreningsnyt og anden information som kun vedrører foreningen

Du modtager ikke - reklamer

Tilmeld dig her

Du kan - til enhver tid selv afmelde dig listen igen