Udvalgte nyhederManglende opfølgning giver alt for høje afgifter på autocampere

Manglende opfølgning giver alt for høje afgifter på autocampere

DFAC slipper ikke sagen om de høje afgifter og har i sidste uge henvendt sig til Folketingets Skatteudvalg, Skatteministeren og Transportministeren.

DFAC mener, at årsagen til de ekstreme afgifter på de tunge chassiser med Heavy duty motorer skyldes, at Skatteministeriet ikke har gennemført det opfølgende arbejde med Motorstyrelsen og Færdselsstyrelsen, som vi blev lovet, forud for at afgiftsloven blev vedtaget i december 2023.

Lovforslag L 4 i 2023, ændrede i beregningsformlen for forbrugsafgift på biler over 2.585 kg, der ikke har dokumenterede målinger af CO2-udslippet. Formålet var at forhindre misbrug ved indregistrering af varevogne, hvor vægten blev manipuleret for at opnå lavere afgift.

Desværre har ændringerne haft utilsigtede konsekvenser for de nye, tunge personbiler.

Selvom skatteminister Jeppe Bruus havde lovet, at de nye regler primært ville ramme ældre køretøjer uden dokumentation for brændstofforbrug eller CO2-udledning, viser praksis noget andet.

Formlen bruges alt for bredt – også på nye biler

Mange nye autocampere har dokumenterede CO2-oplysninger men disse må ikke anvendes ved registreringssynet. Derfor falder bilerne automatisk ind under den nye beregningsformel, som medfører markant højere afgifter – i mange tilfælde 150-180 % mere end tilsigtet.

Ingen vejledning til importører eller bilister

Som det ser ud nu, er der ikke lavet brugbare retningslinjer for, hvordan importører – firmaer eller private – skal forholde sig, hvis en autocampers dokumentation for CO2 udslip mangler eller står i en forkert rubrik i dens dokumentation. Resultatet er, at synshallen næsten altid skal vælge den dyreste løsning: formlen.

Skatteministeriet har erkendt, at praksis er uhensigtsmæssig og at vejledningerne burde være blevet opdateret. Men det er endnu ikke sket – og i mellemtiden betaler mange danske autocamperejere alt for høje afgifter. Læs tidligere artikel:”Tunge autocampere med ”Heavy duty motor”- Pas på afgifterne!”

Vi beder om handling – og tilbagebetaling

DFAC har derfor bedt den nuværende Skatteminister Rasmus Stoklund om:

1. Hurtigst muligt at sikre, at de lovede praksisændringer bliver gennemført.

2. At sikre, at autocampere, der allerede har betalt for høje afgifter siden nytår, får refunderet det overskydende beløb.

Henvendelsen til Folketingets Skatteudvalg, Skatteministeren og Transportministeren kan findes her.

Tidligere artikel

Seneste nyt

Newspaper WordPress Theme

Læs også

DFAC